بوت[1] معتقداست که اندازه گیری سرمایه فکری  به خودی خود یک مشکل نیست بلکه مشکل اساسی تر اندازه گیری تغییرات و نقل وانتقالات بین اجزای  سرمایه فکری  و بین داراییهای نامشهود و مشهود است (Bernnan ,2001).

انتخاب معیار و ابزار اندازه گیری :

در هنگام طراحی  و ایجاد یک سیستم اندازه گیری برای سرمایه فکری  می بایستی عوامل زیر در سیستم در نظر گرفت:

  • درجه ومیزان حجم سرمایه انسانی : میزان تحصیلات، تجربه، تواناییها و… .
  • اندازه سازمان و ساختار آن
  • شایستگی ها و قابلیتهای موجود منابع انسانی
  • قابلیت در دسترس بودن داده های منابع انسانی

ادوینسون نیز تاکید می کند که یک سازمان می بایستی فقط معیارها و شاحضهایی را اندازه گیری کند که از لحاظ استراتژیکی برای رشد و رهنمود آینده شرکت مهم باشندو از طرفی سویبی  معتقد است که انتخاب این معیارها و شاخص های به استراتژی شرکت بستگی دارد.و درادامه این سه جمله را به این موضوغ اضافه می کند:

  1. حتی الامکان ساده باشد( سادگی آن حفظ شود).
  2. معیارهایی که از لحاظ استراتژیکی مهم باشند.
  3. اندازه گیری فعالیتهایی که ثروت فکری تولید می کند.

 

مهمترین ویژگیهای شاخصهای اندازه گیری :

  • ارزش پیش بینی داشته باشد.
  • کمک به تعیین این موضوع که چگونه چیزیی مانند ارزش خلق وایجاد می شود.
  • به زمینه وابسته باشد.
  • جهت و رویکرد اندازه گیری آن از دقت ان مهمتر باشد.
  • سادگی
  • ارتباط آن با استراتژی برای اجرای
  • استفاده از سیستم ها و فرآیندهای موجود بجای معرفی سیستم های پیچیده و جدید.
  • تاثیر گذاری و شکل دهی رفتار
  • جامع و قابل درک بودن.(Kenndy ,1998)

[1] -Booth

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

« بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه های فکری(سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری،سرمایه مشتری) واثرات این سرمایه ها فکری بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران

 

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

حفره اسرار دريچه ي خيال من نسیم جوان - دانلود فیلم و سریال، موزیک، انیمیشن، بازی بطری های شیر نوزاد با سرشیشه های اونت وقت سفارت فرانسه Megan جم فیلم Pary Marketing and Sales kpop mv من!